خلاصه بازار سه شنبه 1 مرداد 92
نوشته شده توسط : مجید زارعی

قیمت تمام شرکت های لیزینگی افزایش یافته است. لیزینگ صنعت و معدن با صف خرید بسته شده است. این شرکت پیش بینی سود هر سهم سال 92 را با افزایش 15.6 درصدی، 244 ریال اعلام کرده است و طی شش ماه اخیر 50 درصد از این میزان را پوشش داده است. لیزینگ خودرو غدیر پیش بینی سود هر سهم سال 92 را 27 درصد افزایش داده است، پوشش شش ماهه شرکت 75 درصد اعلام شده است. افزايش فروش خودرو در شش ماهه اول و افزایش وصولي جرايم تاخيری علت رشد سود اعلام شده است.

قیمت تمام شرکت های بیمه ای به جز بیمه البرز افزایش یافته است. بیمه دانا برای ششمین روز متوالی با صف خرید به کار خود در بازار پایان داده است. بیمه ملت مانند روز گذشته با صف خرید مواجه شده، حق تقدم این نماد نماد نیز رشد قیمت 4 درصدی را تجربه کرده است.

صف خرید سرمایه گذاری سایپا پس از سه روز، متعادل شده است. سرمایه گذاری صنعت و معدن، سرمایه گذاری آتیه دماوند و سرمایه گذاری سپه با صف خرید بسته شده اند. مدیریت شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند طی نامه ای به بورس اعلام کرده که واگذاری کاغذ پارس و نخ خمین در دستور کار شرکت می باشد هم چنین واگذاری بخشی از سهام شرکت صنایع شیمیایی ایران نیز در حال بررسی و اتخاذ تصمیم است. این شرکت طی گزاشی پیش بینی سود هر سهم خود را با افزایش 15 درصدی 935 ریال اعلام کرده و طی شش ماه 20 درصد از این میزان را پوشش داده است.

در بخش شیمیایی، قیمت اکثر شرکت ها تحت تاثیر رشد سهام تاپیکو و تولید کنندگان اوره افزایش یافته است. پتروشیمی خراسان، تولید کننده اوره و آمونیاک، پس از ارائه اطلاعات مربوط به پیش بینی درآمد، تا سقف مجاز 5 درصد افزایش یافته و با بیشترین صف خرید گروه در بیشینه تاریخی 7٬797 ریال بسته شده است. حجم معاملات امروز این نماد معادل فقط یک درصد میانگین بیست روز کاری اخیر بوده است. پارسان برآورد سود سال مالی منتهی به آذر 92 را با 20 درصد افزایش مبلغ 1٬769 ریال اعلام نموده و در شش ماه نخست این سال موفق به تحقق 50 درصد از این مقدار شده است. پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی شیراز به ترتیب 42 و 38 درصد از آخرین پیش بینی سود هر سهم سال مالی جاری را در دوره سه ماهه محقق نموده‌اند.

سرمایه گذاری غدیر برای چهارمین بار در پنج روز اخیر رشد کرده و با رسیدن به 4٬612 ریال در بیشینه تاریخی قرار گرفته است. این شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به آذر 92 را با 10 درصد تعدیل مثبت 1٬100 ریال پیش بینی نموده است.

بیشتر تولیدکنندگان فلزات و کانی های فلزی افزایش قیمت داشته اند. گروه کانی فلزی پس از دو هفته روند نزولی، رشد 1.6 درصدی را تجربه کرده است.

نمادهای زرین معدن آسیا و توسعه معادن و فلزات بیشترین افزایش قیمت را داشته اند. فولاد خوزستان دومین شرکت بزرگ فولادی برای تعدیل درآمد متوقف شده است. توسعه معادن و فلزات با توجه به عدم کشف قیمت در روز گذشته، امروز 4.9 درصد افزایش یافته است و به 6132 ریال رسیده است. معدنی وصنعتی چادرملو در گزارش سه ماهه خود 31 درصد پیش بینی سود را محقق کرده است. معادن بافق که فعالیت اصلی آن اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معدن سرب وروی کوشک می باشد، پوشش 37 درصدی را گزارش کرده است.

امیدواری به ادامه سیاست های انبساطی در اقتصادهای بزرگ جهان موجب رشد قیمت فلزات پایه و فلزات گرانبها شده است. در بورس فلزات لندن، قیمت نقدی مس در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت و با رشد 0.9 درصدی به 6980 دلار در هر تن رسید. قیمت هر تن مس برای تحویل سه ماه نیز در 7053 دلار بسته شد که بیشترین قیمت مس در یک ماه اخیر است. در امریکا، کاهش غیر منتظره آمار فروش خانه ها موجب تقویت گمانه زنی ها در مورد ادامه سیاست های حمایتی شده است. در چین، نیز نخست وزیر این کشور نرخ رشد اقتصادی 7 درصدی را کمترین نرخ مورد قبول دولت عنوان کرده که به عنوان نشانه ای از حساس شدن مقامات چینی به کند شدن آهنگ رشد اقتصادی و احتمال به کارگیری مشوق های اقتصادی تعبیر شده است.

انجمن جهانی فولاد از افزایش 5.5 درصدی تولید فولاد در آسیا در نیمه اول سال 2013 خبر داده در حالی که تولید این محصول در سایر نقاط دنیا طی همین مدت کاهش داشته است. همچنین طبق گزارش، تولید فولاد جهان در شش ماهه ابتدای سال 2013 و ماه ژوئن به ترتیب 2 و 1.2 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است.
در میان سایر تولیدکنندگان مواد، سیمانی ها پس از اعلام خبر افزایش نرخ فروش صادراتی 1.7 درصد رشد کرده اند. با وجود آنکه حجم معاملات در شرکت های بزرگ بالا بوده است بسیاری از نمادها با صف خرید به کار خود پایان داده اند. تولیدی گرانیت بهسرام پس از مجمع عمومی 40 درصد افزایش یافته و نسبت p/e آن به عدد غیر منتظره 14.6 رسیده است.

در بخش انرژی، ذغال‌سنگ نگین طبس از اطلاعات مالی سه ماهه اول سال خود را منتشر کرده و طبق این گزارش شرکت 33 درصد از سود برآوردی خود را پوشش داده است. علی رغم آنکه مقدار فروش تقریبا ثابت مانده است، مبلغ فروش افزایش 16درصدی را نشان میدهد که منعکس کننده افزایش قیمت ها است.
نفت ایرانول با افزایش 2.6 درصدی بخشی از افت روز گذشته خود را جبران کرده است. مقدار فروش شرکت در سه ماه گذشته تنها 5 درصد در مقایسه با بازه مشابه سال قبل افزایش داشته است، اما با این وجود مبلغ فروش بیش از 80 درصد افزایش داشته است که نشان می‌دهد  افزایش قیمت فروش محصولات تأثیر بسزایی در رشد سوددهی این شرکت داشته است.

در بخش مصرفی غیر ضروری تولید کنندگان خودرو و قطعات رشد قابل توجه‌ای داشته‌ و و تولید کنندگان لاستیک و پلاستیک هم بطور متوسط رشد کرده‌اند. سایپا با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 و ایران خودرو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت معامله شده‌اند. ایران خودرو در آخرین معامله با 11 درصد رشد به بیشترین قیمت نه ماه اخیر رسیده و در 1٬680 ریال بسته شده است.

سرمایه گذاری رنا با صف خرید مواحه شده وبه 1٬268 ریال رسیده است. گروه صنعتی بارز از نظر تکنیکی، طی سیزده روز اخیر در یک مثلث متقارن نوسان کرده و امروز با 4 درصد افزایش و همراه با صف خرید به سطح بالایی این مثلث رسیده است. 

در بخش مواد دارویی، بخشی از افت روز قبل جبران شده است. هلدینگ دارو پخش به عنوان بزرگترین شرکت این گروه، پس از برگزاری مجمع بازگشایی شده رشد 12 درصدی را تجربه کرده است. افت قیمت سرمایه گذاری البرز با نزدیک شدن به مرز 450 تومانی آرام شده و کماکان زیر رکورد 500 تومانی قرار دارد. پخش البرز نیز با رسیدن به کف کانال صعودی دوماهه خود، با افزایش قیمت روبرو شده با این حال همچنان زیر مقاومت 700 تومانی معامله میشود. شرکت دارویی ابوریحان پیشبینی سود سال جاری را با افزایش 70 درصدی مبلغ 2621 ریال اعلام کرده اگرچه در سه ماهه نخست فقط 17 درصد از آن را پوشش داده است. 

در بخش محصولات مصرفی ضروری اولین اصلاح قیمتی تولید کنندگان مواد غذایی پس از هفت روز رخ داده و از سوی دیگر افت قیمت سهم های قندوشکر متوقف شده است. دشت مرغاب (یک و یک) با توجه به گزارش عملکرد سه ماهه خود تنها نمادی است که با افزایش قیمت روبرو شده و قیمت آخرین معامله سایر نمادها، از جمله مارگارین و صنعتی بهشهر، پگاه خراسان، پگاه اصفهان و کشت و صنعت پیاذر تا 4 درصد کاهش داشته است. غدشت از پوشش 24 درصدی سود 187 ریالی که برای اولین بار در اسفند 91 پیش بینی شده، خبر داده است. همچنین این شرکت در نظر دارد بخشی از سرمایه گذاری های خود را بفروش برساند که تا کنون آثار مالی آن مشخص نشده است. در سمت تولید کنندگان قند و شکر نیز قیمت نیمی افزایش و نیمی دیگر کاهش یافته است.

بیشتر نمادهای صنعتی افزایش قیمت داشته‌اند. مپنا بزرگترین شرکت بورسی گروه فنی مهندسی در چهارمین روز افزایش با 4 درصد رشد و صف سنگین خرید به کار خود پایان داد. قیمت سهم مپنا به 4801 ریال رسیده است که بیشترین میزان در یکسال اخیر می‌باشد. حمل ونقل توکا صورتهای مالی سه ماهه را منتشر کرده‌است. کاهش 90 درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها سبب شده است که با وجود افزایش 7 درصدی سودناخالص، سود سه ماهه امسال یک چهارم سود سه ماهه اول سال گذشته شود. با این وجود قیمت سهم امروز 4درصد افزایش یافت. 

مخابرات ایران علی رغم افزایش حجم معاملات، برای چهارمین روز پیاپی با صف خرید بسته شده است، این نماد با رشد 4 درصدی در محدوده مقاومتی 262 تومانی قرار گرفته است. همراه اول بعد با افت 2 درصدی در مرز 4200 قرار گرفته تا بخشی از رشد چهار روز اخیر را اصلاح کرده باشد.

قیمت سهام بیشتر شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی اطلاعات افزایش یافته است. خدمات انفورماتیک با 4 درصد افزایش به 15465ریال رسیده است. شرکت در سال گذشته از نظر عملیاتی زیان‌ده بوده و سود شرکت از طریق سرمایه‌گذاری حاصل شده است. اما با توجه به صورتهای مالی سه ماهه، شرکت سود عملیاتی داشته و سود سه ماهه خدمات انفورماتیک 2.5 برابر شده است. اما تجارت الکترونیک پارس، دیگر شرکت بزرگ بخش تکنولوژی اطلاعات، پس از رشد دو هفته نخست تیرماه، در نیمه دوم ماه اصلاح قیمتی داشته و پس از گذشت دو هفته از دامنه نوسنات کاسته شده و هم اکنون قیمت پایانی سهم در نزدیکی 790 تومان است.
 

 

جدول تغییرات

تغییرات در ساعت 12:00 نسبت به زمان مشابه روز کاری قبل:

گروه   روزانه %    
فنی مهندسی   7.7  
خودرو   5.8  
مخابرات   4.0  
سایر مالی (لیزینگ)   3.5  
کاشی و سرامیک   2.3  
سرمایه گذاری   2.1  
بانک   1.8  
سیمان   1.7  
کانه های فلزی   1.6  
محصولات فلزی   1.5  
رایانه   1.4  
لاستیک   1.2  
انبوه سازی   1.2  
شاخص کل   1.1  
دارویی   1.1  
کانی غیرفلزی   1.0  
بیمه   1.0  
شیمیایی   0.7  
حمل و نقل   0.2  
فلزات اساسی   0.1  
قند و شکر   0.0 -  
استخراج نفت   0.0 -  
فرآورده های نفتی   0.0 -  
ماشین آلات   0.0 -  
دستگاه های برقی   -0.9  
غذایی بجز قند   -2.6  




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 مرداد 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: